Bruke e-post hos oss med eksterne navnetjenere

Se hvordan du kan fortsette å benytte e-post hos oss, selv om du flytter nettsiden og domenets navnetjenere til en annen leverandør.

I noen tilfeller vil kunder peke sitt domene til andre leverandører som skal håndtere nettside/hjemmeside for domenet. Dette kan være WIX, Microsoft eller andre som leverer nettside-tjenester.

Våre navnetjenere er ns.fastname.no og ns2.fastname.no (interne navnetjenere), mens eksempelvis WIX sine navnetjenere kan være noe sånt som ns1.wix.com og ns2.wix.com (eksterne navnetjenere).

Domenet ligger altså hos oss, vi fornyer og administrerer domenet på vegne av deg, men du får beskjed fra leverandøren om at domenet må pekes til andre navnetjenere. Dette innebærer at domenet ikke lenger peker til våre servere.

» Slik endrer du navnetjenere i vårt kontrollpanel.

Idet du har endret navnetjenere på domenet kan du risikere at e-post plutselig ikke fungerer lenger. Dermed må du sette opp e-postpekere til våre servere.

Slik får du beholdt e-posttjenestene hos:

1. Gå inn i kontrollpanelet hos nettside-leverandøren din.

2. Finn frem til DNS-innstillinger der. Kontakt leverandøren dersom du ikke finner dette.

3. Legg inn tre MX-poster i DNS for domenet. Disse skal være:

dittdomene.no. IN MX 10 mailscan01.fastname.no
dittdomene.no. IN MX 10 mailscan02.fastname.no
dittdomene.no. IN MX 10 mailscan03.fastname.no

Hostnavn = dittdomene.no.
Type = MX
Prioritet = 10
Innhold: mailscan01.fastname.no, mailscan02.fastname.no, mailscan03.fastname.no

Når dette er lagt inn i DNS for domenet vil e-post bli levert til våre servere igjen.