Hvordan opptre troverdig på internett?

Når du presenterer bedriften din på internett, blant annet i form av en nettside, så er det viktig å opptre både åpent og tillitsvekkende. Hva avgjør om potensielle kunder ser på bedriften din som seriøs?

Åpen informasjon

hvordan opptre troverdig på internett

For det første bør du sørge for at du har korrekt informasjon om bedriften din på nettsiden og i katalogoppføringer på nett. Det er viktig med åpen informasjon som både telefonnummer og e-postadresse for å vise at bedriften din er ekte og til å stole på.

Du bør også registrere din bedrift i Brønnøysundregistrene, samt registrere et domenenavn. Med domenenavn og organisasjonsnummer får du automatisk sikret dine interesser, og du oppnår en troverdighet mot potensielle kunder. Med rask registrering av domenenavn sikrer du at ingen “stjeler” ditt navn og misbruker det. Svindlere følger ofte med på hvilke firmaer som nyregistreres i Brønnøysundregistrene og registrerer domener før firmaet selv rekker å gjøre det. Da kan svindlerne fort misbruke navnet til sin fordel, ved å for eksempel opprette en nettside med din logo for å lure penger fra andre.

Som domenenavn bør du både ha firmanavnet og alternative skrivemåter, slik at du hindrer andre i å misbruke ditt navn. Dersom du har domenet bilpleiefredrikstad.no, så bør du også sikre deg bilpleie-fredrikstad.no og gjerne begge varianter med endelsen .com. Slik motvirker du svindel.

Nettsiden din bør være slik at det er enkelt å komme i kontakt med din bedrift. Det betyr at du bør opplyse om kontaktpunkter som telefonnummer og e-postadresse, samt legge til rette for at folk enkelt kan kontakte deg gjennom et kontaktskjema. God dialog med kunder er viktig!

Whois med riktig informasjon

Whois-tjenesten viser informasjon om hvem som eier et domenenavn. Det er viktig at informasjonen her er riktig, slik at man både enkelt kommer i kontakt med eieren men også lett kan se hvem som eier domenet. Ha alltid åpen og korrekt informasjon i whois-oppføringen for domenet. Ikke forsøk å skjule informasjon, men presenter både firmanavn, adresse, telefonnummer og e-postadresse. Dette er et tillitsvekkende trekke for de som ønsker å sjekke bedriftens troverdighet.

Sertifiseringer og SSL

hvordan opptre troverdig på internettBåde sertifiseringsordninger og SSL (Secure Socket Layer) kan verifisere seriøsiteten til et nettsted og firma. Et SSL-sertifikat, som vises som https og en hengelås i adressefeltet i nettleseren, krypterer forbindelsen mellom brukeren og serveren, slik at informasjon ikke kommer på avveie. SSL-sertifikatet kan også inneholde informasjon som beviser at ditt firma eier domenet. SSL kan bestilles hos oss.

Andre sertifiseringer, som Trygg e-Handel, kan bekrefte et nettsteds validitet, kvalitet og seriøsitet. Gjennom denne sertifiseringen sørger man for klare og helhetlige rammer som ivaretar kundens rettigheter og bedriftens forpliktelser. Dette utstråler en kvalitet og seriøsitet.

Gjennomsiktighet og tilstedeværelse

Vær åpen og gjennomsiktig på nettsiden. Det betyr: La all kontaktinformasjon være enkel å finne, legg gjerne ut regnskapstall og historikk, vær åpen om bedriftens profil og politikk. Det sår tillit hos potensielle kunder!

Vær tilstede gjennom alle kontaktpunkter du oppgir, eksempelvis telefon, e-post, kontaktskjema, sosiale medier og chat. Hvis den potensielle kunden din sliter med å finne kontaktinformasjon, så kan du ha mistet vedkommende som kunde på noen få sekunder. Ta også ansvar for å oppføre firmaet i katalogtjenester og på Google Business/Min Bedrift.

Summa summarum:
Åpenhet skaper tillit, fremhever seriøsitet, øker pålitelighet og gir fornøyde og lojale kunder.